Meal preppen: toch wel chill!

In mijn vorige blog vertelde dat ik meal preppen te lang vond duren en zeker niet mijn hele zondag daaraan wil besteden. Maar halleluja! Wat ben ik nu blij dat ik het heb gedaan! 

Ik wist al van mezelf dat ik heel gedisciplineerd kan zijn als het gaat om gezonde voeding, maar dan moet ik wel een soort programma volgen. Daarom werkt een C9 of F15 programma heel goed voor mij. Maar wat nou als je geen fitprogramma wilt volgen?

Ik denk dat een weekmenu en wekelijks boodschappen doen een hele goede oplossing kan bieden:

img_0222-1🍏Bewustwording
Voor mij geeft een weekmenu mij een duidelijk overzicht van wat ik per dag ga eten en daardoor blijft mijn eetgedrag binnen de perken. Ik snack eigenlijk alleen wat er op het programma staat, zoals bananenbrood, rauwkost of wat fruit. Dat mag best een keer wat lekkers zijn 🍕🍫 maar ik plan er gezonde maaltijden omheen.

🍏Variatie en balans in macro’s
Het is makkelijker om variatie in te bouwen in je voeding. Ik houd er rekening mee dat er voldoende balans zit tussen de macronutriënten in het menu zoals eiwitten (bijv. kwark, ei of bonen), vetten (bijv. avocado, vis of noten) en koolhydraten (bijv. fruit, pasta of havermout).

Deze drie macronutriënten hebben we oa. nodig voor energie, bescherming van organen en behoud en herstel van spieren. #Fitgirlcode.com publiceerde deze week een handige blog om zelf jouw macro’s uit te rekenen, mocht je hier meer over willen weten. Als er voldoende balans zit in mijn voeding heb ik vaak minder trek (in zoetigheid), dus dat is dubbel handig!

🍏Ingrediënten combineren
Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld verse spinazi gekocht die ik gebruik voor mijn eiwitshakes, vegarolletjes als voor mijn couscous maaltijd. Op die manier hoef ik geen eten weg te gooien aan het eind van de week.

Boodschappen doen voor een week
Afgelopen zondag heb ik geen tijd gehad om maaltijden te preppen, maar ik heb wel alles in huis gehaald voor gezonde maaltijden deze week zoals witlofsalade met appel, magioni pizza, pompoensoep, couscous met spinazi en verse pruimen en Vietnamese vega sushi’s.

Sommige etenswaren had ik al thuis staan, daardoor waren de boodschappen maar €23 (voor een hele week)! 😱👍🏽 Dat komt ook omdat ik geen vlees meer eet.. Vlees uit de supermarkt is duur!

Bij het doen van de boodschappen heb ik er wel op gelet om voldoende kool en bladgroenten te halen maar ook bieten, wortel, prei en pompoen evenals erwten en bonen en noten.

En nu?! 
Ik probeer nu om de twee dagen maaltijden vooruit te preppen, maar probeer wel boodschappen te doen voor de hele week.

Wie van jullie meal prept nu ook?

Groetjes Lisette
Contact
Webshop

Plaats een reactie